J h u l t g r e n

Look! I'm as high as the sun.

Det är tycker jag

Publicerad 2010-09-06 22:41:30 i Allmänt

Jag var på ica här om dagen. På väg till bilen kom det fram en man och frågade om han kunde få en tia. Han skulle köpa ost, han hade bröd och några mynt. En tia, jag skulle gärna givit honom en tia. Tyvärr var det minsta jag hade en 50 lapp, men annars. Jag skulle lämna vagnen och gick då efter honom. Han frågade några andra, men dom ville inte veta av honom. Dom viftade bort honom som man viftar bort en fluga.
Han var inte det fräschaste som gick i ett par skor, pratade inte jättebra svenska.
Tycker folk att han ska jobba ihop sina egna pengar? Är det därför han blev bort viftad? Om det skulle kommit en snubbe i Armani kostym, skulle de offrat en tia åt honom?
Han var mörkhyad, men det har ju inte med saken att göra. Eller?

Lyssnade på radio, det var en artist som blev stoppad av en 16 årig kille från Irak tror jag det var. Killen kände igen artisten och sa att han hade flytt från sitt land. Han hade varit på flykt i två månader. För att komma över olika gränser hade han krypit under lastbilar och hållit fast sig i bildens underrede. Han hade blivit rånad på det lilla han hade med sig, hade inte duschat på länge och nu var han i sverige.
Artisten frågade vart han skulle, ''jag ska till något stockholm'' sa han. Varför sverige frågade artisten. Han hade hört att alla svenskar var så snälla och hjälpsamma.

Då undrar jag en sak: Varför gav ingen mannen på Ica en tia? Vi som är så snälla och hjälpsamma.
Förstå hur besviken killen från Irak måste blivit.

Tänk så lite du offrar och så mycket du har.
//H

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela