J h u l t g r e n

Look! I'm as high as the sun.

bara jag inte tvingas hålla kätfen

Publicerad 2009-10-27 23:13:01 i Allmänt

jag har faktiskt en sak att säga idag. vi har ju några kompisar på besök från lettland, deras son spelar hockey och dom undrar om han kan komma till sverige och träna/plugga. man kan tro att dom pressar sina ungar och man kan kanske tycka lite synd om barnen som måste prestera mer än tex svenska ungdommar. men det är ju dom som kommer attt lyckas i världen! vi i sverige kommer inte bli någonting. undersköterskor och vaktmästare. inte proffs hockeyspelare eller företagsledare med miljoner i lön. jag säger inte att man ska pressa sina ungar till max, men många ungdommar i sverige försöker ju inte ens känns det som. titta bara på hur många som tvingas gå IV. jag blir arg när folk förstör deras chanser. låter nog lite dumt inser jag, men jag blir arg för att för varje tonåring som slösar bort tre år av dyr utbildning. tänk så tacksamma u-länderna skulle bli om dom fick komma och plugga här. tänk så bra det vore om man kunde byta plats på en unge i sverige som inte vill gå i skolan och en unge i tex. estland som vill studera, men som inte kan pga. pengar. det skulle ju i aförsig leda till att U-länderna inte utvecklas, eftersom man hela tiden ger dom personer utan ambitioner, som inte vill utvecklas. fast förr eller senare kommer man nog till insikt i sitt liv och ser att man faktiskt vill göra något, men då kanske det är försent. speciellt nu när dom ska ta bort komvux, eller ska dom det förresten? syon snacka något om det.. eller så var det så attt man inte kunde läsa upp sina betyg på komvux, så var det! aja, då har man sumpat sina chanser kan man säga. jag säger inte att det är kört då, men då ångrar man sig nog en hel del, att man inte tog vara på tiden i skolan på ett bättre sätt. det är bara en tanke... fast jag tycker himla synd om folk som är trötta på skolan redan när dom börjar 7:an. jag menar, kom igen! du ska gå minst tre år till, men för att slippa leva på sos de närmsta åren behöver du plugga minst tre år till. men jag tror det blir lättare att gå på gymnasiet, där får man ju göra det man tycker om att göra. eller nåt åt det hållet.
ps. imorrn ska vi till pau och rida på förmiddan=KUL! rida fjordingar, kanske kommer en bild eller två ;) natti nattis//H

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela