J h u l t g r e n

Look! I'm as high as the sun.

Hugga av det och skaffa protes?

Publicerad 2011-03-08 14:19:12 i Allmänt

Jag var på läkarstation här i Tandådalen idag, han sa att det kunde vara fel på inre korsbandet och eventuellt det andra korsbandet också. 6-8 veckor skulle det ta för det inte att läka. Han skickade mig till Sälen för röntgen. Ingeting är trasigt, men det inre är uttöjt och ska läka av sig självt. 6-8 veckor. Det är två månader. Två månader utan dans, promenader, löprundor ( som jag, hör och häpna, faktiskt längtat efter ) Ingen dans.

Och läkaren på sjukhuset var inte alls trevlig. Förs gick jag in till röntgenrummet, tog plåtarna och fick lägga mig i ett annat rum. ''Så kommer en läkare och tittar på dig snart'' För det första: begreppet snart har fått en ny inerbörd för mig, men det kan man ju fatta att det tar lite tid. Jag ligger där på britsen i trosor, det är ett draperi i mitten av rummet. Det kommer tre stycken personer under en 20 minuters period och försäkrar mig om att läkaren snart kommer. Sen dras draperiet halvt bort, en man som var inne hos mig för kanske 10 minuter sedan tittar in. Bakom honom står en kille, 15 års åldern, han ska gipsas. ''Jaha, där ligger du'' Jo här ligger jag. Ursäkta mig, men lite respekt kan man kanske få?
Hur som haver: Läkaren kommer in, hälsar, klämmer lite, ber mig räta ut benet. Jag rätar på det så mycket jag kan, men tills slut tar det liksom stopp. Då säger han ''Ja, fortsätt, no pain no game''. Var det kul eller? Nästa kommentar han slänger ur sig : ''Jag är inte så snäll som jag ser ut'' när han drar ut benet och varenda muskel stretar emot. Var det kul eller? Han säger att han ska kolla på plåtarna och komma tillbaka. Han kommer tillbaka, säger att det inte är av någon stans, säger att om det inte blir bättre ska jag gå till en ortoped. Sen går han. Hade jag 1000 frågor eller hade jag 1000 frågor?! Vad ska jag göra nu då? Hur lång tid kommer det ta innan det blir bra? Och om det inte blir bra, vad kommer hända då? Han bara gick. Det kom det en sköterska och la om en gasbinda. Sen var det tack och hej.
Men för all del, tack för hjälpen! //H

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela