J h u l t g r e n

Look! I'm as high as the sun.

Laaaaars Winnerbäck nu

Publicerad 2011-07-14 23:57:52 i Allmänt

Recept på det där brödet jag gjorde
50 g jäst ( fast nästa gång tänker jag ha 25 g )
5 dl ljummet vatten
1 dl olivolja ( det fanns ingen sådan hemma så det fick bli raps ist )
2 tsk salt
13-14 dl vetemjöl
två bitar mozzarella
en burk röd pesto
How to do it
Lös jästen i vattnet, tillsätt olja och salt. Arbeta ner mjölet, lite i taget. Spar någon dl till utbakningen.
Nu till jäsnings processen som blev lite knasig, men absolut lyckad ändå! Original receptet: Jäs under bakduk i 45 min, dela i två och kavla ut till två rektanglar. Fördela peston och osten över degplattorna, rulla ihop, lägg i form och låt jäs i 30 minuter till.
Och så här gjorde jag: Jag rörde ihop degen och ställde att jäsa. Sen kom jag på att jag inte hade tid, då googlade jag om kalljäsning. Man ska inte ställa in degen direkt i kylen, den ska få börja jäsa ute i rumstemperatur och sedan efter ca 1,5 timmar skjuts in i kylen! Jag täckte degen med plats ist för en bakduk innan kylen, så att den inte skulle torka ut.
For iväg på grillkväll på Världshuset, kom hem, gick och la mig, sov, vaknade.
Tog fram degen ur kylan, delade i två, knådade lite och sedan kavlade jag ut dem till två plattor. På med pesto och skivad mozzarella, rulla ihop till rulltårts liknade skapelser. La med skarven neråt ( VIKTIGT! ) i en smord form. Sedan satte jag på ugnen, 200°. Medan ugnen blev varm fick bröden jäsa lite till, penslade dem med lite olja och strödde på lite persilade. In i ugnen, 45 minuter senare var de klara. Najjs!
-
Passar bra att äta som det är, liknar pizzabullar en smula, eller varför inte till en tomatsoppa? Det vore nog jäkligt gott. Jag provade med ost och smör, men njaaaa, det var ju inte äckligt, men ack så mycket godare med en limpmacka ist för detta gourmébröd. He he..!
//H

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela