J h u l t g r e n

Look! I'm as high as the sun.

MAT-dag

Publicerad 2010-08-29 01:15:08 i Allmänt

Recept jag nyttjat dagen till ära:

Appeltart från Gordon Ramsey:
Mördegs botten: 100 gram SMÖR
                        1 äggula
                        140 gram mjöl
                        40 gram florsocker
Hacka ihop allting. Förslag, lägg mjölet i en hög på en bänk. Gör ett litet ''hål'' i mitten, i med ägg och smör, på med florsockret och hackelihack. Blanda med händerna mot slutet, snabbt ska det gå! In i kylen ett tag.
Medans degen kyls kan man fixa äpplena.
Skala och kärna ur x antal äpplen. Dela dem i halvor först, sedan i rätt så tunna skivor.

Kalva degen så den får plast i en form man vill använda. Tänk på att det ska vara deg på kanterna oxå!
Sedan är det bara att ''stapla'' äpplena mot varandra i formen. Lägg de inte ner huller om buller, det blir inte så fint. Om ni tänker er en blomma, en ros, så ska man placera äppelskivorna. Så de står upp, de ska stå tätt, så tätt det bara går!
Sedan penslar man på mjukt smör. In i ugnen, 170 grader en stund. Jag hade på lite farinsocker mot slutet.

Servera med vaniljglass ( den från SIA är grym! ) och kaffe, starkt kaffe.


Pastasås som jag idag serverade som sås till grillat.
Jag tror det heter ''Pasta Alfungio'' på italienska.
Jag hittade en megastor champinjon när jag klippte gräs idag, så den använde jag. Egentligen ska man ha Karl-Johan.

Lägg svampen i en kastrull, en teflon passar bäst. Efter ett tag börjar vätskan i svampen koka bort, när den gjort det lägger man i en klick smör och fräser svempen lite lätt. Salta och peppra.
Sen har man i en skvätt grädde och låter puttra några minuter.
Tillsätt en rätt stor näve riven parmesan och smält ner i såsen.
Nu är det bara att lassa in! Det är SÅ GOTT!!

Ja, serveras bäst med pasta kanske, men det funkade jättebra till grillat med.

//H

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela